30 Oktober 2011

Jasa Ibu Bapa

              Setiap anak berbangga dengan ibu bapa masing-masing. Ibu bapalah yang memelihara dan menjaga kita sehingga kita dewasa. Oleh sebab itu, kita sebagai anak patut membalas jasa dan pengorbanan mereka berdua.
 
            Sebagai murid kita boleh membalas jasa kedua ibu bapa kita dengan belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya. Perit getir ibu bapa memelihara kita akan terubat jika melihat kita berjaya dalam hidup. Ibu bapa juga akan berasa bangga dengan kejayaan anak-anaknya.

            Selain itu, menjaga maruah ibu bapa dan keluarga kita juga adalah cara membalas jasa ibu bapa kita. Ibu bapa akan berasa malu jika kita melakukan sesuatu perkara yang tidak baik atau melanggar undang-undang. Anak-anak yang baik dan berbudi bahasa membuatkan ibu bapa berasa telah berjaya mendidik anak-anak mereka menjadi orang yang baik.
           
            Pada masa lapang, kita juga boleh membantu ibu bapa kita membuat kerja-kerja yang mampu kita lakukan. Membasuh pinggan mangkuk, baju, kain atau kasut sendiri dapat meringankan beban ibu bapa kita. Tentu ibu bapa berasa gembira jika kita membantu mereka.

            Setelah kita dewasa dan berjaya, janganlah kita lupa terhadap ibu bapa kita. Pengorbanan dan  jasa mereka memelihara kita sangat sesuai kita balas pula dengan menjaga ibu bapa ketika mereka telah tua. Ibu bapa sangat berharap kita dapat menjaga mereka apabila mereka telah tidak berdaya.

            Marilah sama-sama kita menghargai dan membalas pengorbanan dan jasa ibu bapa kita. Sesungguhnya mereka amat istimewa bagi diri kita. Oleh sebab merekalah kita lahir ke dunia.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan