30 Oktober 2011

Latihan Laporan


Baca laporan di bawah buat latihan yang diberikan.


Laporan Ekspedisi di Puncak Gunung Brinchang


Pada cuti penggal persekolahan yang lalu, Persatuan Pengakap Sekolah Kebangsaan Seri Kasih telah mengadakan ekspedisi mendaki Gunung Brinchang, di Cameron Highlands. Sebanyak 30 orang anggota pengakap menyertai ekspedisi tersebut. Ekspedisi tersebut bertujuan untuk menambahkan pengalaman murid di samping memupuk nilai cinta akan alam sekitar.

Apabila tiba di destinasi, kami menurunkan barang-barang dari bas. Kemudian, kami dibawa ke Gunung Brinchang. Suasana di tempat itu sungguh sejuk. Tumbuh-tumbuhan yang terdapat di situ juga agak berbeza dengan tumbuhan yang terdapat di tempat kami. Kami diberi penerangan oleh guru tentang sejarah tempat itu.

Selepas itu kami diberi taklimat tentang ekspedisi tersebut. Para peserta diarahkan berkumpul di stesen yang pertama. Di situ peserta ekspedisi diberikan taklimat tentang aktiviti yang akan dijalankan. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Aktiviti pertama ialah pertandingan mencari harta karun. Aktiviti tersebut sungguh menyeronokkan dan mencabar kemampuan kami. Pasukan Helang telah memenangi pertandingan tersebut.

Kemudian, kami beredar ke stesen kedua. Di situ kami diberitahu bahawa aktiviti mendaki Gunung Brinchang akan diadakan. Saya rasa aktiviti kali ini lebih mencabar walaupun jalan menuju ke puncak agak mudah. Namun, para peserta perlu memiliki daya tahan serta stamina yang tinggi. Kami kuatkan semangat untuk melaksanakan aktiviti yang telah dirancang.

Akhirnya, semua peserta tiba juga di puncak. Dalam diam-diam, guru mencatatkan nama peserta yang paling cepat tiba di puncak. Ketika di puncak gunung tersebut kami berbincang tentang aktiviti seterusnya yang akan kami lakukan. Akhirnya kami diarahkan bergerak dalam kumpulan. Kami diminta meneroka kawasan puncak gunung tersebut sambil menyenaraikan seberapa banyak flora dan fauna yang kami temukan. Kami melakukan aktiviti tersebut dengan gembira.

Setelah melakukan pelbagai aktiviti, para perserta dikumpulkan semula untuk melaksanakan acara penyampaian hadiah. Walaupun tidak mendapat apa-apa hadiah, saya tetap gembira kerana itulah pengalaman pertama saya dibawa mendaki gunung. Selepas itu, kami bertolak pulang dengan membawa seribu kenangan yang tidak mungkin kami lupakan.


Laporan disediakan oleh,                                                                  11 Ogos 2010


…………………....
(Mamat bin Bakar)              
Setiausaha Persatuan Pengakap,
Sekolah Kebangsaan Seri Kasih.


Latihan.

  1. Kamu telah mengikuti satu lawatan anjuran kelab/ persatuan sekolah kamu. Tuliskan laporan tersebut.
  2. Sekolah kamu telah mengadakan kem motivasi untuk murid-murid menghadapi UPSR. Sebagai setiausaha kem, tuliskan laporan tentang kem tersebut.         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan